Робота морегосподарського комплексу, транспорту та підприємств сфери зв'язку Одеської області у 2012 році

Автори:

Ілько Олександр Васильович,

начальник управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації

Щипцов Олександр Анатолійович

кандидат економічних наук, головний спеціаліст управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації

За січень-листопад 2012 року підприємствами транспорту перевезено 34,8 млн. тонн вантажів, що на 3,5% менше, ніж у відповідному періоді минулого року. Вантажооборот збільшився на 0,6% і склав 61,4 млрд.ткм. Вантажооборот автомобільного транспорту збільшився на 28,5%, залізничного – на 1,2%, водного зменшився – на 20,0%.

У січні-листопаді 2012 року послугами всіх видів пасажирського транспорту скористалися 309,5 млн. пасажирів та виконано пасажирську роботу в обсязі 11,1 млрд.пас.км, що відповідно на 3,9% та на 4,7% менше, ніж у відповідному періоді минулого року.

Послугами автомобільного транспорту (з урахуванням перевезень, виконаних фізичними особами-підприємцями) скористалися 170,9 млн. пасажирів, що на 5,6% менше, ніж у січні-листопаді 2011 року. Перевезення авіаційним транспортом зросли на 25,0%. На водному, залізничному та електротранспорті відбулось падіння обсягів пасажирських перевезень на 27,2%, на 2,4% та на 1,5% відповідно.

Одеською залізницею відправлено 27,6 млн.тонн вантажів, що на 3,7% менше відповідного періоду минулого року. Значне зменшення у відправленні основних номенклатурних груп вантажів зафіксовано за рудою залізною та марганцевою на 46,9%, брухтом чорних металів – на 21,4%, нафтою та нафтопродуктами – на 20,9%, хімічними і мінеральними добривами – на 19,8%, чорними металами – на 13,7%, будівельними матеріалами – на 6,7%. Збільшилось відправлення зерна і продуктів перемолу на 23,7%, кам’яного вугілля – на 8,1%, лісових вантажів – на 4,5%, цементу – на 0,3%.

Підприємствами автомобільного транспорту (з урахуванням перевезень, виконаних фізичними особами–підприємцями) у січні-листопаді 2012 року доставлено вантажоодержувачам 5,0 млн.тонн вантажів та виконано 1,4 млрд.ткм вантажообороту, що відповідно на 11,2% та на 28,5% більше, ніж у відповідному періоді минулого року.

Вітчизняний торговельний флот зменшив перевезення вантажів на 24,5%, зокрема у закордонному плаванні – на 25,0%; у цілому замовникам доставлено 2,2 млн. тонн вантажів. Обсяг переробки вантажів у торговельних, рибному портах та на промислових причалах становив 80,3 млн.тонн і в цілому збільшився на 0,6%, у т.ч. переробка експортних вантажів збільшилась на 21,7% і становила 49,0 млн.тонн, але при цьому мало місце зменшення вантажів внутрішнього сполучення на 29,9% (0,1 млн.тонн), транзитних вантажів ‑ на 23,9% (21,4 млн.тонн), імпортних – на 13,2% (9,8 млн.тонн). Кількість оброблених суден у морських портах становила 8,1 тис. одиниць, серед яких 6,9 тис. – іноземних власників та фрахтувальників, що відповідно на 21,4% та на 14,7% менше, ніж у відповідному періоді минулого року.

Обсяг переробки вантажів у морських торговельних портах
Показники І квартал 2012 року 6 місяців 2012 року 12 місяців 2011 року 12 місяців 2012 року 12 місяців 2012 року до 12 місяців 2011 року, %
ДП "Одеський морський торговельний порт", тис. тонн 6729,0 13124,3 25606,2 24500,6 95,7
ДП "Іллічівський морський торговельний порт", тис. тонн 3658,3 6855,8 13530,2 14513,7 107,3
ДП Морський торговельний порт "Южний", тис. тонн 5391,3 11118,5 22639,1 22720,0 100,4
ДП "Ренійський морський торговельний порт", тис. тонн 222,9 572,9 1599,8 1061,8 66,3
ДП "Ізмаїльський морський торговельний порт", тис. тонн 771,8 1584,2 4951,2 2907,2 58,7
ДП "Білгород-Дністровський морський торговельний порт", тис. тонн 221,0 513,3 994,0 927,8 73,9

За 2012 рік обсяг вантажопереробки ДП «Одеський морський торговельний порт» за оперативними даними становив 24500,6 тис. тонн, що на 1105,6 тис. тонн менше, ніж у січні-грудні 2011 року. Зокрема, було перевантажено 18037,5 тис. тонн сухих вантажів, що на 2245,6 тис. тонн більше показників січня-грудня 2011 року. Це сталося через збільшення перевалки зерна, металопродукції, контейнерів та інших вантажів. Наливних вантажів було перевантажено 6463,1 тис. тонн, що на 3351,2 тис. тонн менше показників аналогічного періоду 2011 року за рахунок нафти, нафтопродуктів, зрідженого газу, технічних масел.

У 2012 році в Одеському порту перевантаження вантажів у контейнерах збільшено на 7536 TEU з 455552 TEU до 463088 TEU, у тоннах збільшено: з 5257,7 тис. тонн до 5331,4 тис. тонн (73,7 тис. тонн до аналогічного періоду 2011 року).

За підсумками 2012 року вантажопереробка ДП «Іллічівський морський торговельений порт» склала 14 513,7 тис.тонн, що на 983,5 тис.тонн, більше показника вантажообігу аналогічного періоду минулого року, який склав 13 530,2 тис.тонн.

За 2012 рік перероблено 7 489,0 тис.тонн суховантажних сипучих вантажів, що на 895,2 тис.тонн більше 2011 року.

Вантажопереробка наливних вантажів за 2012 рік склала 1 656,7 тис.тонн, що на 374,3 тис.тонн перевищує показник минулого року. Це обумовлено зберіганням провідного для ДП «ІМТП» вантажопотоку олії наливом, який забезпечив суттєве збільшення підсумків 2012 року на 435,1 тис.тонн.

За аналізуємий період перероблено 5 368,0 тис.тонн тарно-штучних вантажів, що на 286,0 тис.тонн менше показника минулого року. Скорочення переробки цих видів вантажів відбулося за рахунок падіння переробки металопрокату та інших вантажів чорних металів на 151,0 тис.тн., чавуну у чушках на 94,4 тис.тонн, вантажів на поромі на 138,5 тис.тонн, контейнерів на 134,7 тис.тонн, або 39 962 TEU.

Вантажообіг ДП «Морський торговельний порт «Южний» склав 22 720,0 тис. тонн, що у порівнянні з аналогічним періодом 2011 року бульше на 80,9 тис. тонн або на 0,4%.

По структурі перевантажених вантажів в січні-грудні 2012 року у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, відбулись певні зміни, а саме – зменшення транзитного вантажопотоку на 1 824,3 тис. тонн та збільшення експортних вантажів на 1 950,6 тис. тонн.

Головною причиною падіння вантажопереробки ДП «Ізмаїльський морський торговельний порт», і як наслідок фінансових показників, у 2012 році стала друга хвиля світової економічної кризи, наслідки якої особливо відчутні в Європі. Саме на країни Європи припадає 96,6% вантажообігу порту, з них 91% розподіляється між такими країнами як Австрія, Сербія, Болгарія, Румунія.

Так, в Болгарії припинив своє існування Креміковський металургійний комбінат, практично припинив доменне виробництво румунський металургійний комбінат «Арселор Міттал», Смередовський металургійний комбінат закривився ще наприкінці минулого року, знизилися об’єми виробництва на металургійних комбінатах Угорщини («ІСД Дунафер») та Австрії («Фест-Альпіне»).

Ще однією причиною падіння вантажопереробки у 2012 році стало закриття навігації на всіх ділянках р. Дунай майже на 1,5 місяці у зв’язку з льодовою обстановкою. Через льодові обставини порт не мав змоги переробити близько 400 тис.тонн.

За 12 місяців 2012 року ДП «Ізмаїльський МТП» перероблено 2907,2 тис. тонн вантажів, що на 41,3% менше, у порівнянні із аналогічним періодом минулого року. Загальне зменшення вантажопереробки відбулося за рахунок зменшення переробки експортної руди (на 57,1%) – адже вона є сировиною для металургійних комбінатів.

За 12 місяців 2012 року ДП «Ренійський морський торговельний порт» перевантажів 1061,8 тис.тонн вантажів, що на 33,6% менше аналогічного періоду минулого року. Значне падіння вантажопереробки відбулось з причини тривалого закриття навігації на р.Дунай у зв'язку із льодовою ситуацією на початку року.

Обсяг вантажопереробки на ДП «Білгород-Дністровський морський торговельний порт» за 12 місяців 2012 року склав склав 927,8 тис. тонн, зменшився на 67,0 тис.тонн проти аналогічного періоду 2011 року.

У 2012 році тривала поточна експлуатація каналу глибоководного суднового ходу р. Дунай-Чорне море. Кількість суднопроходів через український ГСХ така: у 2007 році (з квітня) – 847, у 2008 році – 1249, у 2009 році – 1414, у 2010 році – 1522, у 2011 році - 1339. У 2012 році через ГСХ р. Дунай-Чорне море пройшло 1072 суден, у т.ч. 365 судна - під українським прапором. Всього з початку реалізації проекту каналом пройшло 7443 судна, у тому числі 2953 – під українським прапором. За підсумками року передбачається зниження кількості суднопроходів.